«Det er eksteriøret til en bil kunden skal bli forelsket i, mens interiøret skal fungere og gi bilen substans».

LAURENS VAN DEN ACKER
Vice President Design

VILLE SKAPE ENDRING

I 2009 fikk Renault øynene opp for designeren. Bilprodusenten ønsket en retningsendring, og de så etter en person med internasjonal erfaring. For van den Acker betydde dette at han igjen skulle få muligheten til å bli en del av europeisk bilproduksjon.  

– Renault hadde to interne og to eksterne kandidater til jobben, men for å skape endring tror jeg de ønsket å ansette en designer som ikke tidligere hadde vært en del av Renault, sier van den Acker. Det å ta denne jobben var imidlertid både skummelt og et stort ansvar, for her skulle jeg være den som satte en ny standard, sier han. Det var nemlig ikke snakk om å endre litt her og der, det var på tide å skrive et helt nytt kapittel i Renaults historie. Selskapet trengte et nytt uttrykk og fokuset ble å skape noe innovativt, originalt og ikke minst helhetlig som kunden både kunne gjenkjenne og faktisk ville ha. – Planene var mange, og for å oppnå en fullstendig endring, holdt det ikke å fornye en modell eller to. Det var grunnen til at jeg lanserte livets blomst og designet konseptbiler som skulle passe til alle livets faser.

 

LOVE-EXPLORE-FAMILY-WORK-PLAY-WISDOM

Konseptbilene var inspirasjon og utgangspunkt for alle modeller som har blitt lansert etter 2012. Clio, Captur, Twingo, Espace, Megane, Talisman og nye Scenic som lanseres i 2017. Dette har ført til at Renault har fått et helhetlig designuttrykk samtidig som modellene har blitt tilpasset det behovet som kunden er opptatt av.

– Det å markere seg har lenge vært vanskelig for franske bilmerker, og det å endre dette krever langsiktig engasjement. Det er et høyt fjell å klatre. Seks år har gått siden van den Acker tok jobben i Renault, og han er stolt av det han har vært en del av.

 

ELEKTRISKE BILER

Renault er ledende i markedet for elektriske biler og har allerede lansert tre modeller. Bestselgeren Zoe, som var Europas mest solgte elbil i 2015, to-seteren Twizy og varebilen Kangoo. Vi tror at fremtiden vil være elektrisk for å kunne få til de nødvendige reduksjonene av utslipp. Renault satser derfor stort på fortsatt utvikling av elbiler, og når neste generasjon elbiler med lang nok kjørelengde for de aller fleste mennesker er her, og de ulike lands ladeinfrastruktur er utbygd, vil flere og flere velge dette. Norge er som kjent et foregangsland innen elbiler og har gjort en fantastisk innsats så langt.

 

VIKTIG DESIGN

Som designer er van den Acker naturlig nok fortsatt lidenskapelig opptatt av at bilene ikke bare skal være praktiske, men at de også skal ha et flott design. – Dette er tross alt ekstremt viktig. Det er eksteriøret til en bil kunden skal bli forelsket i, mens interiøret skal fungere og gi bilen substans, sier han. En god kombinasjon av et vakkert ytre og et funksjonelt og flott indre er derfor det ideelle. – Med Talisman har vårt mål vært å skape den vakreste bilen i klassen, og siden skjønnhet er universelt, mener jeg vi har klart dette, avslutter van den Acker.

EKTE LIDENSKAP FOR DESIGN

Sterk personlighet, nyskapende teknologi og kupékomfort er stikkord for Renault TALISMAN.

Det å skape personlighet og et spesielt design har vært høyt prioritert i designprosessen til Renault TALISMAN. Resultatet er en vakker og unik bil som garantert blir lagt merke til. For å skape et inntrykk av at bilen er bred, har designerteamet plassert kjørelysene på TALISMAN så langt ut til siden som mulig. Innvendig møter sjåfør og passasjerer en romslig kupé med følelsen av å sitte i en stor bil. Det meste av betjeningen skjer via en stor skjerm i høydeformat, hvilket oppleves som ryddig og oversiktlig for sjåføren. Utvendig understrekes identiteten med en stor og tydelig Renault-logo.

Renault TALISMAN ble kåret til «Most Beautiful car in the world 2015» (av Autocar)

Renault TALISMAN Sport Tourer

Nye TALISMAN Sport Tourer har både sterk personlighet, nyskapende teknologi og kupékomfort.

Fra kr 299 900,-

LES MER